Tuesday, October 26, 2010

Diri Aku

Diri aku,
seorang manusia yang dilahirkan lemah,
dari seorang ibu yang penyayang,
namun disebabkan tekanan ku diberi pada insan lain,
dan didikan pun bermula sejak aku kecil,
dididik dengan ilmu yang berguna,
segalanya cukup sempurna padaku,
kasih sayang yang diberikan tiada berbelah bahagi,
Diri aku,
disebalik sifat aku yang keanakan ini,
tersembunyi satu sifat penuh dengan kebaikan,
namun tiada siapa yang tahu sifat itu,
kerana itu aku terus sembunyikan dari khayalak,
seperti puteri yang tunggukan puteranya,
sebagaimana itulah aku menunggu orang yang dapat lihat disebalik zahirku,
sifat aku tidak terserlah dengan zahirku sekarang,
aku masih menunggu....
Diri aku,
yang buruk tentang aku manusia akan agungkan,
mereka akan terus perkatakan keburukan itu,
hingga sampai masa aku disisihkan dari masyarakat,
hingga aku rasa sunyi seperti aku tiada siapa-siapa,
Diri aku,
penuh bersyukur dengan jasad yang dikurniakan,
namun hakikat manusia hanya memandang keelokan,
sebarang kecacatan tidak mampu diterima akal mereka,
sedangkan diri mereka juga penuh kekurangan,
kecantikan orang akan mereka agungkan seperti akan kekal,
kehodohan seseorang mereka caci seperti mereka mencaci diri sendiri,
Diri aku,
akan sentiasa menunggu seseorang yang pandai menilai,
tidak menilai diriku dengan peragaiku sekarang,
lakonan aku dengan sifat sekarang akan berakhir jika ada yang tahu,
disebalik keburukan terselindung kebaikan,
seperti sinar mentari dilindungi awan mendung,
namun jika tiada siapa mampu membongkarnya,
diri akan terus begini bagi sesiapa yang tidak mengenaliku,
dan sentiasa aku berdoa agar ada istimewa,
menghargai ciptaan Tuhan ini,
menilai diri ini...

No comments:

Post a Comment