Sunday, October 17, 2010

Bukan salah sang bulan

Bukan salah sang bulan,
meranapkan mimpi bukan sang bulan,
bintang yang beribu menghancurkan segala impianku,
kata-kata kiasannya seakan-akan bermain senda difikiran,
Bukan salah sang bulan,
tidak setia pada satu,
bintang yang beribu punyai segalanya,
sedangkan aku hanya pungguk yang menanti mimpi tak pasti,
Bukan salah sang bulan,
melukakan hatiku tapi salah diriku memilih mimpi,
sedangkan mimpi tak mungkin dipilih oleh insan,
salah aku mencintai bulan dalam yang bukan milikku,
Bukan salah sang bulan,
Hakikat lautan luas tak bisa aku renangi dengan budi,
langit tinggi tak bisa aku gapai dengan cinta suci,
gunung-ganang tak terangkat dengan laungan cinta padamu,
Bukan salah sang bulan,
Dalam iringan doa aku pohon kebahagiaanmu,
bukan nak pohon simpati tapi sekadar madah tak kesampaian,
semoga dengan utusan ini dikau sedar kasihku padamu,
semoga dengan tinta yang menulis puisi ini aku mampu berjaya,
Bukan salah sang bulan,
Aku akan sedar dari mimpi ini..
andai aku pergi sebelum kau terbenam wahai bulan,
abaikan saja kewujudan insan ini..

=Muzzakar Solihin
janganlah kau

No comments:

Post a Comment